onsdag 6. februar 2008

Iphone


De som kjenner meg vet at jeg har en tendens til å ofte forelske meg i ting. Ofte er forelskelsen forbigående, og interessen dabber av så fort jeg har kjøpt meg tingen. Men iblant er det annerledes, iblant er det kjærlighet for livet, og denne gangen vet jeg det kommer til å vare! Jeg er den stolte eier av en Iphone, og jeg kan ikke la være å se på den, å ta på den, jeg vil aldri være uten den!

Den er alt jeg noen gang har drømt om og mer! Telefon og musikkspiller i ett, den har flere funksjoner enn noen annen telefon jeg noen gang har hatt og har plass til flere sanger enn min tidligere miniipod.

Jeg ønsket meg en gang Pradaen, og Armanien håpet jeg også på. Men disse telefonene blekner i forhold.

Iphone er elegant og samtidig utrolig kul! Foran er det skjermen som dominerer, dekket at e stort glassplate. Baksiden av telefonen består av sølvfarget metall og litt svart.

Telefonen har kun en tast, menyknappen. Ellers skjer alle kommandoer via touch-skjermen. Menyen er praktisk og oversiktlig, du vil ikke oppleve den samme irritasjonen man gjerne opplever når man går fra et mobilmerke til et annet og skal orientere seg i de forskjellige menyene. Med Iphone går det av seg selv.

Skjermen består av TFTteknologi, oppløsning på 320 x 480 punkter og 16 millioner farger. Skjermen er så skarp, så skarp og fargene klare.
Ofte har jo touch-skjermer svært uklare skjermer, men det gjelder ikke her!
Du beveger deg gjennom menyen ved å trykke på ikonene, dra fingeren opp og ned eller til sidene for å bla. Når du ser på bilder, kan du bruke to fingre og samle de for å forminske eller omvendt for å forstørre. For å flytte på eller bevege på bildet (eller en nettside) kan du holde en finger på skjermen og bevege den rundt. Å bevege seg mellom de ulike programmene, ikonene og menyene går superkjapt!
For å gå tilbake til hovedmenyen, trykker du bare på menyknappen.

Telefonen virker veldig solid, ingen knirking eller noe. Så sammenligner man Iphone med mange andre mobiler, vil de fremstå som billig rask!
Iphone måler 11,5 x 6,1 cm og er 1,1 cm tykk, på størrelse med de fleste andre telefoner, men litt tykkere, noe som er helt OK for en telefon som denne!

Tekstmeldinger går litt tregere å skrive enn jeg er vant med, da det ikke er noen tastatur som vi er vant med. Men det går ikke så treget som jeg ville trodd, og jeg ser det kun er en vanesak.

Musikkspilleren på Iphone har veldig bra lydkvalitet, og den brukes som en vanlig Ipod. Snur du telefonen kan du bla gjennom albumcovere.
Telefonen har også en veldig god videokvalitet og fungere da som videospiller når du er på reise.
Et annet stort pluss med Iphone er den lar deg surfe raskt og enkelt via Safari.

Om jeg skulle ha noenting å si på Iphone, så er det det at det (foreløpig) ikke er mulig å sende MMS, noe som er særlig irriterende fordi telefonen heller ikke har blåtann eller infrarød. Kameraet er også dårlig, Iphone har et 2 megapiksler kamera, og bildekvaliteten er helt grei til sitt bruk, men ikke mer enn det. Det er heller ikke mulig å ta opp video med Iphone.Ellers er det ikke plass til minnekort, noe jeg ikke synes gjør så mye når telefonen har såpass stort lagringsplass fra før, og batteriet er ikke mulig å bytte på.

Men, når man er så betatt som jeg er nå, er dette bare smårusk!

Ingen kommentarer: