mandag 18. januar 2010

Perfekt carbonara

Bilde fra Klikk.no

Endelig har jeg lært meg å lage peeeeerfekt pasta carbonara ( jeg kan ikke lage mat...)! Og siden carbonara er det beste jeg vet, vel nå spiser jeg ikke annet :) Den beste carbonaraen jeg har spist (bortsett fra min) spiste jeg på et lite hotell på Santorini til vakker solnedgang. Den verste på en italiensk restaurant på The Venetian i Las Vegas, den smakte kun salt og kjøttet i retten så veldig ubestemmelig ut.

Jeg skulle jo tatt bilde selv av min egen carbonara, men spist er spist...
Anyways; her er oppskriften (ca 4 porsjoner):

1 pk bacon med lite fett
1 løk
matfløte
1 eggeplomme pr porsjon
salt og pepper
spaghetti eller tagliattelle
evt revet parmesan

Begynn med å koke pastaen, den skal være ferdig før du begynner med "sausen". Sil av og sett den på vent.
Skjær opp løk og strimle bacon.
Stek løk gyldent i en stor panne.
Stek bacon og fres det lett gyldent. Ha bacon i den store pannen sammen med løken.
Ha pastan opp i pannen med løk og bacon, rør raskt.
Ha oppi matfløte, pastaen skal ikke svømme i fløte, du skal bare ha så mye oppi at pastaen blir "våt". Krydre med nykvernet salt og pepper.
Server i porsjoner og server samtidig en eggeplomme til hver porsjon slik at hver enkel kan blande den opp i pastaen når den ikke lenger er rykende varm.
Evt kan du blande tislvarende antall eggeplommer i pannen, men du må da vente til pastaen har avkjølt seg litt, slik at det ikke blir til eggerøre.
Riv gjerne litt parmesan over, det blir ekstra godt.

Enkelt, kjapt og sååååå godt!

Bon appetit!

2 kommentarer:

Wigertstil sa...

Å så hyggelig å komme inn på bloggen din og høre min absolutte favorittsang!! (Sia - breathe me) OG få et middagstips. Full pott :)

Anonym sa...

Takk for oppskrift, skal testes! Hørtes godt ut med Carbonara på Santorini i solnedgang! :)