mandag 21. juli 2008

Utvalgte emner i katastrofefysikk


Blue Van Meer er en spesielt begavet tenåring som siden morens død da Blue var fem, har levd et nomadeliv sammen med sin far, en arrogant proffessor og gjesteforeleser i statsvitenskap. De flytter fra by til by, og Blue får sjeldent oppleve mer enn et skolesemester ved hver skole. Hun er alltid den nye jenta i klassen.
Da hun skal begynne på det siste åretpå high school, bosetter de seg imidlertid fast ved Stockton der Blue begynner på den fornemme privatskolen St.Gallway. Der hun blir tatt inn i en utvalgt gruppe av elever, De Kongelige, og hun er for første gang inkludert i et felleskap. Gruppas mentor er den den noe originale læreren Hanna von Schneider, og lenge ser det ut til at Hanna er den store gåten i boken. Boken tar en dramatisk vending i det Blue finner Hanna hengt i skogen (neida, dette er ingen spoiler, dette opplyses om helt fra starten). Litt etter litt ser man at Hanna bare er en liten del av mysteriet Blue er i ferd med å avdekke. Ingenting er det det ser ut til å være, og ingen kan stoles på.

Jeg trodde da jeg leste boken jeg leste en oppvekstroman som handlet om Bules og farens omstreifende liv, men midtveis tok boka en ny vending og boka utviklet seg til å være en ren psykologisk thriller!

Boken er virkelig annerledes, har et fargerikt språk , mye oppvakte betraknininger og observasjoner, og er full av litterære og kulturelle henvisninger og referanser. Mye har nok gått meg hus forbi, men det har ikke gjort boka mindre spennende.
Marisha Pessl debutroman Utvalgte emner i katastrofefysikk er en av de bedre bøkene jeg har lest og anbefales virkelig på det sterkeste!

3 kommentarer:

Flopsy sa...

Denne holder jeg akkurat på med nå. En litt annerledes bok, full av referanser.

Stine Marie sa...

Så flott med anmeldelse av denne boken. Skal lese den i nærmeste fremtid :)

All That Glam sa...

Anbefales virkelig! Jeg er fremdeles litt i sorg over å ha blitt ferdig med boken...