søndag 20. januar 2008

Lolita av Vladimir Nabokov




Jeg elsker å lese, ingenting er som å krype opp i sofaen under et pledd med en deilig kopp te og en god bok!

Siden en god bok, for meg, er glamour i hverdagen, tenkte jeg å skrive litt om hva jeg leser her. En god start da er å begynne med en av mine favorittbøker; Lolita, av Vladimir Nabokov fra 1955.







En datidens stor sensasjon grunnet det kontroversielle forholdet mellom en middelaldrende mann og hans unge stedatter. Tidlig i boken blir vi presentert for årsaken til hans lidenskap til smånymfer, som fortelleren kaller det, noe som gjør at vi fra første stund får en viss sympati for ham. Denne sympatien holder seg gjennom hele boken, det er som om fortelleren ”lurer” oss over på hans side.

Boken skildrer et skremmende tema som blir fremstilt som kjærlighet. Hadde Lolita vært en voksen kvinne kunne dette blitt en vakker kjærlighetshistorie. Men Lolita er ingen voksen kvinne, derfor utfordrer boken våre fordommer hele tiden. Utfordringen ligger i den vakre skildringen av temaet og hovedpersonens følelser, det som for oss til å føle medlidenhet og dermed også toleranse. Boken er kort sagt etisk utfordrende, men estetisk, utrolig vakker.

På slutten av boken må fortelleren stå til rette for sine handlinger, og vi er vitne til hvordan flere liv faller sammen som et resultat av fortellerens kjærlighet til Lolita.



Anbefales på det sterkeste, det gjelder også filmen om Lolita.

Ingen kommentarer: